Kiehtova Baskimaa

Viime kesäkuun Euroopan automatkalla kävimme ensimmäistä kertaa Baskimaassa. Minulla ei ollut alueesta juurikaan ennakkokäsityksiä pintxokulttuuria lukuun ottamatta. (Pintxo – lausutaan suunnilleen pintšo – on pieni baskilainen tikkuun pujotettu herkkupala.) Ajoimme Baskimaahan Kataloniasta Pamplonan kautta. Pamplonan seutu on tyypillisen espanjalaista kuivaa ja kuumaa tasankoa. Kaupungin ohitettuamme ajoimme tunneliin, joka alitti korkean vuoren. Kun tulimme ulos tunnelista vuoren toisella puolella, lämpötila oli laskenut 30 asteesta alle kahteenkymmeneen. Maisema oli vehreän alppimaista ja rinteillä käyskenteli lammaslaumoja. Talot olivat suloisia valkoseinäisiä ristikkotaloja, joiden ikkunalaudat olivat täynnä punaisia ja vaaleanpunaisia pelargonioita.

Baskilaista maisemaa

Olin varannut meille majoituksen pienestä Lesakan kylästä, joka sijaitsee kapeassa laaksossa vuorten välissä. Kylä on kuin suoraan satukirjasta kapeine katuineen, kanavineen ja ristikkotaloineen. Vietimme siellä viisi päivää tehden retkiä lähiympäristöön ja vähän kauemmaksikin. Voin kyllä sanoa, että Baskimaa vei sydämeni. Toivottavasti pääsen vielä joskus käymään siellä uudestaan.

Lesakan kylän ristikkotaloja kanavan varrella
Lesaka

San Sebastián

Atlantin rannalla sijaitseva San Sebastián on lyhyen ajomatkan päässä Lesakasta. Kaupunki näytti tyylikkäältä leveine bulevardeineen ja rantakatuineen. Paras löytö kaupungissa meidän mielestämme oli kuitenkin upea pintxobaari, jonka tiskille oli levitetty kasoittain toinen toistaan herkullisemman näköisiä pintxoja.

San Sebastiánin rantakatu
Pintxobaari San Sebastiánissa

San Juan de Gaztelugatxe

Vannoutuneina Game of Thrones -faneina ehdoton kohde meille oli San Juan de Gaztelugatxe.

Kyseessä on upealla paikalla kallion laella Atlantin rannalla sijaitseva pieni kirkko, jonne kuljetaan kapeita portaita pitkin (241 porrasta, jos tarkkoja ollaan). Täällä on kuvattu Game of Thronesin Dragonstone.

Nettikeskusteluista viisastuneena lähdimme matkaan niin aikaisin, että olimme perillä jo yhdeksän tienoilla. Parkkipaikalla oli siihen aikaan vielä ihan tyhjää, eikä kulkureitilläkään ollut kuin kourallinen ihmisiä. Takaisin tullessa porukkaa alkoikin sitten olla jo enemmän, eikä kapeilla portailla kulkeminen olisi ollut enää niin mukavaa.

241 porrasta

Perinteen mukaan vierailijat voivat soittaa kallion laella olevan kirkon kelloja kolmasti. Tämän pitäisi kuulemma tuoda hyvää onnea. Pitihän tämäkin kokeilla, katsotaan miten käy. Hyvää onnea oli kyllä jo se, että pääsimme näkemään tämän upean paikan.

Bilbao

Gaztelugatxen jälkeen jatkoimme matkaa läheiseen Bilbaoon. Tarkoitus oli käydä ensin tutkimassa Guggenheimin museota. Parkkipaikan löytäminen osoittautui kuitenkin mahdottomaksi, joten luovuimme ajatuksesta. Harmitti kyllä kovasti, mutta ehdin sentään napata auton ikkunasta kuvan kuuluisasta Guggenheimin kukkakoirasta.

Jeff Koons: Puppy

Löysimme lopulta parkkipaikan läheltä Bilbaon vanhaakaupunkia. Meillä oli jo kiljuva nälkä aamun reippailun jälkeen, ja silmissä siintelivät ihanat pinxtovuoret San Sebástianin tapaan. Kiertelimme uupuneina vanhankaupungin katuja, mutta emme löytäneet yhtäkään houkuttelevaa pintxobaaria. Lopulta tyydyimme ankeaan kuppilaan, jossa oli huono valikoima ja tyly palvelu. Syötyämme keskinkertaiset pintxot jatkoimme Bilbaon kauppahalliin (Mercado de la Ribera).

Yllättäen siellä eteemme aukeni todellinen pintxotaivas! Onneksi vatsat eivät olleet vielä ihan täydet, niin pääsimme herkuttelemaan kauppahallin antimilla.

Bilbaon kauppahallin herkkuja

Seikkailu Bilbaossa jäi tällä kertaa aika lyhyeksi, koska päivä oli ollut rankka. Tutkittavaa jäi siis vielä seuraavaankin kertaan.

Bilbaon vanhaakaupunkia

Urdazubin luolat

Meidän perheellä on ollut tapana yrittää löytää jokaiselta matkalta jokin kiinnostava luola. Läheltä Lesakaa löysimmekin Urdazubin tippukiviluolat. Luolasto ei ollut yhtä suuri ja vaikuttava kuin Etelä-Espanjassa, Andalusiassa sijaitseva upea Nerjan luola, mutta pienemmätkin tippukiviluolat ovat aina hienoja ja jännittäviä. Opastettu kierros kesti 45 minuuttia ja ryhmään mahtui 20 henkeä. Kierroksella pääsi ihailemaan tippukivimuodostelmia lähietäisyydeltä, ja reitin varrella oli monenlaista nähtävää. Luolan ulkopuolella oli pieni kauppa, jossa myytiin matkamuistoja ja paikallisia tuotteita.

Urdazubin tippukiviluola

Luolalle menevän kauniin maalaistien varrelta Zugarramurdista löysimme sattumalta Etxelekuan kotijuustolan, josta innostuimme ostamaan tuliaisiksi ihania juustoja. Kauppias esitteli meille ylpeänä juustojaan, jotka olivat saaneet kaikenlaisia mitaleja ja pokaaleja. Onneksi meillä oli autossa matkajääkaappi, niin saimme tuotua juustot kotiin asti.

Etxelekuan kotijuustolan esite

Biarritz

Yhtenä päivänä kävimme Ranskan puolella tutustumassa läheiseen Biarritzin kaupunkiin. Biarritz oli ranskalaiseen tyyliin viehättävä ja hienostunut pikkukaupunki. Joka puolella oli tyylikkäitä  kukkaistutuksia, ja meren rannalla kulki kävelytie, josta oli upeat näköalat hiekkarannalle ja rantakallioille. Pelkäsimme hiukan etukäteen kaupungin hintatasoa, onhan Biarritz Euroopan seurapiirien lomanviettopaikka. Uskaltauduimme kuitenkin menemään lounaalle mukavannäköiselle terassille kävelykadun varrella. Söimme todella herkullisia simpukoita ja pizzaa, ja laskun loppusumma oli yllättäen reilusti pienempi kuin Suomessa vastaavanlaisessa paikassa.